Zima pÅ™edstavuje pro ÄlovÄ›ka problém nejen doma, ale také na silnici. I ty totiž mohou být zasypány snÄ›hem, pÅ™ÃpadnÄ› se na nich utvoÅ™it ledovka. To vÅ¡e pak může být pro Å™idiÄe velmi nebezpeÄné. Nenà tedy divu, že se proti tomu pÅ™ijÃmajà nejrůznÄ›jÅ¡Ã opatÅ™enÃ.
Â
TÃm hlavnÃm, se kterým se setkáváme, je sypánà silnic solÃ, v nÄ›kterých pÅ™Ãpadech pÃskem. Ten má za cÃl rozpustit utvoÅ™ený snÃh Äi led, neboÅ¥ mokrá vozovka je pÅ™eci jen bezpeÄnÄ›jÅ¡Ã, než ta namrzlá. A ano, i snÃh je nebezpeÄný, neboÅ¥ i pod nÃm se může skrývat ledovka, kterou vÅ¡ak ÄlovÄ›k neuvidÃ.
Â
Â
Je samozÅ™ejmé, že nejprve se zaÄÃnajà protahovat hlavnà tahy a nejfrekventovanÄ›jÅ¡Ã silnice. Zde je nejvÄ›tÅ¡Ã provoz a je tedy nejdůležitÄ›jÅ¡Ã udržovat je v pokud možno co nejbezpeÄnÄ›jÅ¡Ãm stavu. To je také důvod, proÄ si mnozà z tÄ›ch, kteřà jezdà po vedlejÅ¡Ãch Äi okresnÃch silnicÃch, stěžujÃ, že sypaÄe pÅ™ijÞdà pÅ™ÃliÅ¡ pozdÄ›.
Â
OvÅ¡em je potÅ™eba zdůraznit, že tato procedura nenà zcela bez rizika a bez problémů. I když totiž napÅ™Ãklad sůl rozpouÅ¡tà led a snÃh, funguje to pouze do urÄité teploty. Jakmile rtuÅ¥ teplomÄ›ru klesne pod tuto hranici, je sypánà prakticky neefektivnÃ.
Â
Â
PotÅ™eba je zmÃnit také to, že sůl v podstatÄ› rozežÃrá pneumatiky automobilů a také podvozky, pokud je na nÄ› stÅ™Ãkána. To se může projevit napÅ™Ãklad reznutÃm, které pak vede k problémům s automobilem. V ideálnÃm pÅ™ÃpadÄ› bychom tedy mÄ›li celou spodnà Äást vozu po každé jÃzdÄ› v tomto obdobà opláchnout Äistou vodou, avÅ¡ak je jasné, že nÄ›co takového nenà dost dobÅ™e možné.
Â
Pak je tu také vliv na pÅ™Ãrodu. VeÅ¡kerá použitá sůl nakonec steÄe po silnici na louky Äi pole, které je obklopujÃ. Zde zvyÅ¡ujà salinitu půdy, což má za následek pokles půdnÃch výnosů a nižšà sklizeň, o Å¡kodÄ› na ekosystému nemluvÄ›.
Â
Bylo by tedy ideálnà najÃt novou metodu, avÅ¡ak tato je v souÄasnosti bohužel jediná, která má ideálnà kombinaci ceny a efektivity. AvÅ¡ak kdo vÃ, co pÅ™inese budoucnost.